Zašto zimske gume?

Dok neki vozači prepoznaju značaj postavljanja zimskih guma koje moraju da zamene letnje od 1. novembra do 1. aprila, u skladu sa Zakonom o saobraćaju Republike Srbije, pojedini se odlučuju za zanemarivanje ove obaveze i tako pre svega ugrožavaju sebe i druge,a zatim na dugom mestu prave sebi nepotrebne troškove u vidu visokih kazni.Bez obzira na to što se mnogi vozači rukovode logikom da je guma guma i da je svejedno koju će upotrebiti za vožnju zimi i za vožnju leti, istina je potpuno suprotna...


Pre svega postoje tehničke razlike između zimskih i letnjih guma,a njihova proizvodnja je prilagodjena odredjenim vremenskim uslovima-zavisno od godišnjeg doba,koje ima znatno veći uticaj na kretanje vozila nego što mnogi misle.
Letnje gume dizajnirane su tako da prianjaju dobro na putu po toplom vremenu. Kada se temperatura spusti ispod 7°C, one drastično gube moć trakcije usled očvršćavanja, koje nastaje kao posledica njihovog sastava.Zbog toga letnje gume na niskim temperaturama postaju krute, što ima za posledicu proklizavanje automobila, te duži zaustavni put prilikom kočenja.Ovo je u industriji guma poznato kao efekat „staklenog preliva“, što znači da usled niske temperature, polimeri prelaze iz elastičnog u staklo stanje, izraženo u Tg - tačka staklenog preliva. Kada je temperatura viša od tačke staklenog preliva, materijal se ponaša kao guma s elastičnim svojstvima, dok kada je temperatura niža od tačke staklenog preliva, on postaje nalik staklu.

Efekat staklenog preliva nema toliki uticaj na vožnju po suvoj površini, ali u slučaju kiše, snega, bljuzgavice ili poledice, kočenje i manevrisanje s letnjim gumama postaju praktično nemogući.Zimske gume su tako konstruisane da dobro prijanjaju po snegu i ledu za sta je zaslužno mnoštvo lamela i šara. One, pri temperaturama oko tačke smrzavanja, koriste veći broj lamela, te mogu da apsorbuju više blata i snega, što takođe doprinosi boljem prianjanju.Većina proizvođača preporučuje da gume sa manje od 4mm dubine gazećeg sloja treba da budu zamenjene.
Pri kočenju zaustavni put automobila sa zimskim gumama, čiji gazeći sloj je od 50 do 75 posto istrošen produžava se za 3-5 metara u zavisnosti od klase i proizvođača.Vozači su prema zakonu dužni da imaju zimske gume na vozilu od 1. novembra do 1. marta,u slučaju snega ili leda na kolovozu,ipak stručnjaci preporučuju da se one koriste pri temperaturama ispod 7 stepeni bez obzira na vremenske uslove.

Čestitamo

Ukoliko možete da pročitate ovaj članak, uspešno ste se registrovali na Blog.rs i možete početi sa blogovanjem.